Kvotering, bra eller dåligt?

Det finns många åsikter angående kvotering av kvinnor i bolagsstyrelser och andra ledande positioner. Många som är emot det säger att kompetens ska avgöra, men när det inte är så, vad ska vi göra åt det? Som det är idag så diskrimineras kvinnor gång efter gång, män väljer in andra män i styrelserna. Sverige är ett litet land, har vi råd att inte låta halva befolkningen vara med när viktiga beslut fattas?

Jag är egentligen emot kvotering, men när företagen inte gör tillräckligt åt problemet så ser jag lagstiftning som enda utvägen. Jag skulle vilja höra någon ifrån de som är emot kvotering vad det är som skrämmer dem så mycket, är det att kvinnor kommer komma på maktpositioner, rädslan att som man inte ha full kontroll? Jag drömmer om att slippa lagstifta om detta, men måste vi i Sverige ta ett sådant beslut så tänker jag rösta för det.

Samuel Karlsson
Riksdagskandidat (V)

Publicerad i SP 25/3-10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0