Att dömas innan rättegång

Jag trodde man var oskyldig tills man dömts av rätten.
Det verkar de borgerliga vilja ändra på.
Beatrice Ask vill att folk som är misstänkta ska hängas ut.
Hur tror du att din familj skulle reagera om du hängdes ut?
Om det sen kommer fram att du är oskyldig
så tror jag du ändå är stämplad av grannar m.m.

"Det är lite grann att du får skämmas på torget"
Rent praktiskt kanske man inte kan ha färgade kuvert,
men vi måste visa vilka de är och
låta människor i deras omgivning få veta,
säger Ask till Aftonbladet. (dn.se)

Detta gör att du utåt sett döms för brott som du kanske inte begått.
Det känns även som att vi går tillbaka i tiden till då man på torgen stod
och kastade sten på de som begått våldtäkt,
eller den som varit otrogen tvingas stå och skämmas.
Kanske de även vill införa dumstrut och skamvrå i skolan?

Kommentarer
Postat av: Lasse Strömberg

"Jag trodde man var oskyldig tills man dömts"



Det är man också. Ingen är skyldig förrän dom har fallit. Tänk dig att man markerade vilka som är misstänkta för skattefuskt, tror du någon moderat skulle vilja ha en lag som gjorde att grannar, vänner och bekanta såg vilka som var misstänkta för det?

Ask är inte klok!!

2010-03-19 @ 22:03:35
URL: http://fotolasse.se
Postat av: Samuel Karlsson

Håller med dig Lasse. Det är sjukt att ens föreslå en sådan lag. Men jag är inte förvånad..

2010-03-19 @ 23:30:14
URL: http://www.sputchi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0