Att betala skatt eller inte?

Man kan tycka att det är omoraliskt att inte betala skatt i Sverige,
men vad är det egentligen man gör ifall man inte betalar skatt?
Jo, man lever på andras bekostnad fram till man slutar studera,
sen betalar man inte tillbaks eftersom man inte betalar skatt.
Det skulle inte förvåna mig om dessa skattesmitare sen kommer tillbaks
och vill leva på vår bekostnad igen när de blir pensionärer.

Jag personligen ser skatten som ett sätt för mig att betala tillbaks till alla,
alla som ställt upp och gett mig möjligheten till en utbildning,
bra sjukvård och en trygg uppväxt.
Jag betalar gladeligen skatt
för att jag ska få en bra sjukvård,
för att mitt barn ska få en bra start i livet
och så att jag kan känna en trygghet att åldras.

Det som däremot skrämmer mig just nu
är att regeringen säljer ut och skär ner i välfärden.
Varför ska mina skattepengar gå till någon som tar ut en vinst i ett skatteparadis?
Varför ska jag ge pengar till någon som tjänar miljontals kronor.
Borde inte mina skattepengar kunna gå till något bättre?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0