Rösta eller inte rösta?

Ska du rösta eller inte?
Lämna en kommentar och berätta varför eller varför inte..


Jag ska rösta för:

Jag vill att makten ska flyttas från EU till det Svenska folket. (Inte ännu mer makt till EU som alliansen vill)
Jag vill att det sociala skyddsnätet ska förbättras. (Inte att marknaden ska styra allt som alliansen vill)
Jag vill att miljön ska få ett mycket större fokus. (Inte att marknaden styr över miljön som alliansen vill)

Jag ser EU idag som ett elitprojekt för företagen och mot miljö och sociala frågor.
Jag vill att EU ska vara ett samarbete för en bättre miljö och att säkerställa att alla har en social grundtrygghet med vård, skola och omsorg.

Därför tänker jag rösta på Vänsterpartiet i EU-valet den 7:e juni.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Sv: DONT ASK!

Hahaha, aa okej

2009-05-12 @ 20:27:21
Postat av: mallan

håller med dig helt å hållet där

2009-05-14 @ 13:12:13
Postat av: Samuel Karlsson

Mallan: Jag hoppas att de som håller med oss också går och röstar!

2009-05-14 @ 16:40:27
URL: http://blogg.sputchi.se
Postat av: Mallan

ja de hoppas jag med... röstar man inte så e de ju bevis på att man inte bry sig om samhället å då kan man heller inte klaga...

2009-05-14 @ 21:08:08
Postat av: Samuel Karlsson

Precis. Men tyvärr så är det ju ofta de som klagar som inte heller går och röstar.. jag brukar resonera precis som du att man inte kan klaga om man inte röstar.

Tänk att i många andra länder så slåss de för att få rösta i fria val, medan vissa i Sverige inte tar sitt ansvar och utnyttjar sin röst.

2009-05-14 @ 21:26:43
URL: http://www.sputchi.se
Postat av: Realisten

Enligt min mening så kvittar det totalt vilket parti man röstar på.

Oavsett om bet blir en vänster,höger eller mittimellan politik som styr så är det faktiskt ganska solklart att båda sidor fiskar efter röster enbart för deras egen plånboks skull. Båda sidor har som "största" dragplåster (pga. mycket media bevakning om ämnet på senaste tiden )"MILJÖN"... jo jävlar du.. är det därför vi lägger ner några utav världens säkraste reaktor system.. och importerar el ifrån bla. Tyskland där elen kommer ifrån KOL!

Reaktorerna läggs ner pga. ett beslut som fattades för 30år sedan när tekniken knappt var uppfunnen och samtliga politiker vet att den vanliga svensken vet för lite om fördelar kontra nackdelar med kärnkraft. Visst finns det anledning att oroa sig för ett reaktorhaveri typ Tjernobyl, men det kommer inte att inträffa i moderna anläggningar. Även om så skulle bli fallet så visst ok.. en del av sverige kommer att vara obebolig ett tag framöver.. men fortsätter vi elda fosila bränslen så blir även resterande del av jorden obebolig om en inte allt för lång tid.

Det låter ju aldeles ypperligt att dom vill satsa på miljön, så släng upp vindkraftverk i hela östersjön.. (men det kostar ju pengar,, och det måste ju vara gratis att ha 5 reaktorer stillastående med full bemanning i fortsatta 20år, för det går nämligen inte att bara trycka på stoppknappen å sen stänga grindarna) men alla vind,sol och vatten kraftverk som skulle kunna hjälpa att på längre sikt skrota reaktorerna,kommer inte ens att räknas som en "droppe i havet" så länge som de resterande ledande länderna inte gör detsamma.



Nu till den sociala grundtryggheten med vård, skola och omsorg och om jag får tillägga arbetsmöjligheter, så ligger all denna "otrygghet" i att vi inte värnar över vad som är VÅRA problem, utan vi skaffar oss ännu fler problem genom att vara så politiskt korrekt(röst fiskning) och tar in långt fler flyktingar än sverige klarar av.

Ok att man hjälper någon i nöd.. men nu är faktumet att SVERIGE är i nöd!

Det skärs ner på barnomsorg,sjukvård,äldrevård,etc.etc. och vi säljer ut våra gammla trotjänare som tex.Volvo,Ericsson mm.vilket leder till att dom finner mindre krävande arbetskraft i det avseendet att dom inte kräver lika hög lön, som i sin tur leder till mass arbetslöshet och ännu mer i dessa bistra ekonomiska tider.

Och vad säger storebror då!? INFÖR MER ARBETSKRAFTS INVANDRING!!



Om valet fanns så skulle jag välja bort POLITIKERNA och rösta in lite vanligt folk med åtminstonde en halv hjärna som funkar!

2009-05-15 @ 01:00:45
Postat av: Samuel Karlsson

Jo, visst gör man mycket för sin egen vinnings skull, men som t.ex. Vänsterpartiet som vill satsa på de som har det allra sämst, hur hjälper det de politiker som har jobb m.m.? Jag har jobb och bostad, men anser att man ska hjälpa de sjuka, hemlösa och arbetslösa.



När det gäller miljön så skulle vi kunna satsa ännu mer, men EU har t.ex. ansett att Sveriges hårdare miljökrav är ett hot mot den fria marknaden. Där märks det att det är borgarna som styr i EU, där marknaden är viktigare än miljö och hälsa.

Jag håller med dig till fullo om att det är helt kasst att importera kol-kraft! Om alla ländes satsade lite pengar på vind, sol och vatten så skulle det vara stora steg i rätt riktning. Sånt här tar tid, man kan inte bygga allt på ett år, men jag anser att det tagit för lång tid att komma där vi är nu.

Samtidigt som jag håller med dig om att det bara är en droppe i havet om vi ställer om till miljövänlig el, så är det ju så att vi kan gå först i ledet och leda utvecklingen dit vi vill ha den. Dessutom är en droppe bättre än inget alls.



Till viss del kan jag hålla med dig om invandringen, att fler länder måste hjälpas åt att ta emot dessa flyktingar som flyr ifrån krig och förföljelse.

Jag har inte heller förstått vad Alliansen har för ide om att vi behöver en arbetskraftinvandring. Det är väl bättre att vi hjälper de som flytt hit ifrån krig att lära sig svenska och komma in i det svenska samhället och få jobb.



Jag blir rädd över allt som säljs ut, vad gör vi när allt är utsålt och vi inte kan leva på våra Svenska företag och de har privatiserat allt inom vård och omsorg. Då lär det bli att man måste betala för att få gå i skolan och får betala stora summor för operationer.



Grejen är den att det är vanligt folk som är politiker, de flesta politikerna är fritidspolitiker som jag. Men sen kan jag hålla med dig om att det finns de politiker som sitter i t.ex. regeringen som inte har någon som helst verklighetsförankring i sina åsikter och tankar.

2009-05-15 @ 01:23:53
URL: http://www.sputchi.se
Postat av: Anonym

Absolut vill jag att en regering som värnar om de sjuka, arbetslösa samt hemlösa och alla andra som värkligen behöver hjälp kommer till makten!

Men vart ska dom få dessa pengarna ifrån? Inte ifån EU iallafall.



Se bara på våra äldre, som faktiskt har byggt detta land och slitit händerna blodiga för den välfärd och det goda rykte som ledande i folkrätt, välfärd och utveckling både socialt och industriellt som Sverige en gång haft , men som idag inte ens har råd att bo hemma och ännu mindre få den belönande vård innom äldreomsorgen som dom har gjort sig mer än förtjänt av.



EU kommer inte att sticka in några pengar till det ändamålet pga att de flesta EU länder aldrig haft likvärdig standard som vi en gång haft.



Sverige eller för att ta det berömda exemplet Södertälje, som tagit in fler flyktingar än både USA och Canada gjort tillsammans (och då är det faktiskt USA som orsakat dessa flyktingströmmar).

Jo visst får vi EU bidrag för att ta imot flyktingar för att stödja dem på alla tänkbara sätt, dels för att ge dem utbildning,bostad,mat,kläder och sist men inte minst ARBETE.

Men får vi bidrag för de svenskar som redan är här, och som är avkommor från de beundransvärda "gammlingarna" som tex.hemlösa,narkomaner,föräldralösa barn och på annat sätt socialt missanpassade personer som är VÅRA riktiga problem!? Absolut inte i samma utsträckning som vi får bidragen som ska rentvå andra länders dåliga samvete.

Stryp istället invandringen och alla bistånd tills alla svenskar har det drägligt och använd dessa medel till att skapa arbete åt de som redan är här.



Låt inte politikerna förtrolla er med löften om arbete åt alla, för man behöver inte ens kunna räkna ihop 1+1 för att inse att deras matematik inte håller.



Det jag menade med att rösta bort alla politiker, var att få bort just de som inte ser sverige som vi andra ser det, dvs. dom som är född med "guldsked i munnen" och som inte ser eller rättare sagt väljer att inte se verkligheten, jag citerar mig själv från mitt förra inlägg "de som tänker på sin egen plånbok".



Fram med mer vanligt folk i politiken!

Eller fritidspolitiken som du uttrycker det. hehe

2009-05-15 @ 12:27:22
Postat av: mallan

precis... här har vi nåt att säga till om medans andra länder inte får säga ett pip utan att bli fängslade

2009-05-15 @ 13:32:36
Postat av: Samuel Karlsson

Jag tror att om vi lyckas styra om den stora del av de mängder pengar som EU betalar ut så att dessa går till de som verkligen behöver dem så skulle vi kunna få det mycket bättre. Vi skulle t.ex. kunna betala mindre i avgift till EU och istället anställa fler i vården. Dessutom så skulle vi istället för att göra massa skattesänkningar för de som redan har det gott ställt kunna anställa fler inom skolan och barnomsorgen. Istället för att sälja ut och skicka massa pengar till privata företag så skulle vi kunna utveckla den bra service vi får ifrån de offentligt ägda företagen.



Sen håller jag med dig om att vi måste få in mer vanligt folk i politiken. Men tyvärr så misslyckas vi med att locka vanligt folk till att ta uppdrag m.m. När jag försöker få vanliga människor att engagera sig politiskt så brukar de svara att det är bättre om jag gör det som är insatt. Visst att jag tillhör gruppen vanligt folk och arbetare, men jag vill ha fler med mig på resan mot en rättvisare värld..

2009-05-16 @ 21:42:08
URL: http://www.sputchi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0