Vart är kampviljan?!

Så har första maj varit. Jag gick i Vänsterpartiets demonstrationståg här i Södertälje. För att citera en facklig kamrat "det är som julafton".

Det som förvånade mig var den lama kampviljan hos folk. Varför går man inte ut ur husen och demonstrerar mot orättvisorna och emot den förtryckande politik som alliansen för mot arbetare, arbetslösa och sjukskrivna.
Folk klagar när man sitter och diskuterar med dem på fikarasten, men de gör ju inget åt det.
Tänk om alla som tycker så mycket på fikan gick ut ur sina trygga hem och verkligen gjorde något och stog för sina åsikter.
Då skulle vi få ett bättre samhälle där folk bryr sig, istället för det kalla samhället där ingen bryr sig om den behövande människan som vi fått nu med alliansen vid rodret.

Kommentarer
Postat av: Anonym

I min blogg coachar jag både mig själv och andra inom ämnet självkänsla. Skriver självklart även om min vardag, mina åsikter och mitt arbete i Rädda Barnens Ungdomsförbund. Varmt välkommen in! Släng gärna in en kommentar också!

2008-05-03 @ 09:44:21
URL: http://www.pernillahellqvist.blogspot.com
Postat av: Jenny

Alla kommer ändå aldrig bli nöjda. Och eftersom jag inte är så insatt i vad det gäller politik, och inte har någon vidare åsikt om vilka som är bra och vilka som är dåliga, så sket jag i att demonstrera. Men det verkar som att du är insatt i det mesta om politik, så om du demonstrerar är det bara bra!

2008-05-03 @ 13:33:37
URL: http://jnyg.blogg.se
Postat av: Anonym

De är kanske nöjda innerst inne men tycker om att klaga. Eller så tycker de inte att det är DERAS jobb att göra sina liv bättre.



Själv är jag arbetslös och får hur mycket pengar som helst; kan både gå ut, köpa kläder och spara pengar - utan att behöva jobba!!! Förstår därför inte riktigt vad du menar med förtryck?



Men kanske är jag så otroligt förtryckt att jag inte ens märker hur hemsk min tillvaro egentligen är? :-)



Vet du vad jag tror. De som klagar över sin egen situation är också de som tycker att andra ska förändra. Skulle de komma till insikt om sitt eget ansvar i samhället, upptäcker de ofta att det finns andra som det är mer synd om.



Därför går de inte ut på gator och torg och skriker hur synd det är om dem.



Eller jo, vissa gör ju det; fackligt aktiva till exempel... :-P

2008-10-31 @ 12:23:01
Postat av: Samuel Karlsson

Så syster vågar inte skriva ut sitt namn på denna kommentar :P

Jag själv går inte ut och skriker o säger att det är synd om mig, jag går ut på gator och skriker att det är synd om alla som har det sämre ställt än mig!

Jag vill hjälpa de som har det så dåligt ställt att de tar lån för att klara vardagen, vilket resulterar i ännu sämre ställt...

2008-10-31 @ 20:10:23
URL: http://www.sputchi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0