Minst 50% kvinnor, jämställt??

Jag har alltid propagerat för jämställdhet och att alla ska vara representerade överallt och att både kvinnor och män behövs överallt. Jag själv har tagit ut lite mer föräldraledigt än min flickvän. Vi försöker dela på allt obetalt arbete i hemmet m.m.

Men det jag reagerar på är att många anser att det t.ex. i en företagsledning eller styrelse ska vara "minst 50% kvinnor". Hur kan det vara jämställt?! Hur kan det vara jämställt att det ska vara lika många kvinnor som män men även fler kvinnor än män är okej. Hur kan det vara jämställt?!

Det borde stå hälften kvinnor och hälften män. Jag personligen skulle nog sätta gränserna 60/40, att det ska vara minst 40% av vardera kön.
Vad tycker ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0